ChienV
Đại tá

Bài viết: 453
|
 |
« Trả lời #60 vào lúc: 22 Tháng Bảy, 2008, 02:05:29 pm » |
|
thiết bị phát hiện tia lửa điện khi xe ô tô hoạt động. . .
Tìm thấy rồi các bác ạ: http://en.wikipedia.org/wiki/AC-130  During the Vietnam era the various AC-130 versions following the Pave Pronto modifications were equipped with a Magnetic Anomaly Detector (MAD) system called the Black Crow (AN/ASD-5), a highly sensitive passive device with a phased-array antenna located in the left-front nose radome that could pick up localized deviations in earth's magnetic field and is normally used to detect submerged submarines. The Black Crow system on the AC-130A/E/H could accurately detect the unshielded ignition coils of Russian trucks driven by the North Vietnamese that were hidden under the dense foliage of the jungle canopy along the Ho Chi Minh trail. It could also detect the signal from a hand-held transmitter that was used by air controllers on the ground to identify and locate specific target types. The system was slaved into the targeting computer.
http://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=3223The advanced detection equipment on the AC-130A played an important role in the increased effectiveness of the Spectre gunships. One new mission, designated Pave Sword, teamed the AC-130 and F-4 in a Hunter-Killer team to destroy enemy resources. The AC-130A, in the hunter role, would first detect a target using a combination of onboard sensors: the Black Crow ignition detector, forward looking infrared, low light level television, Night Observation Device, moving target indicator or using offsets from a friendly ground beacon transmitter. Next, the AC-130 would "paint" the target using the laser target designation system. The F-4, in the killer role, would then launch laser guided bombs. The LGBs would then "fly" themselves to the target indicated by the laser spot.
Bác ChienV xem lại tính tóan của bác đi nhá. hề hề, không biết là không có tội, bác kháy em làm giề  Em cũng đúng 1 tý đấy chứ, phải là tìm xung phổ rộng của cuộn bôbin đánh lửa , chứ không phải bu gi, và như wiki thì phải là unshielded ignition coil - cuộn bôbin hở, không vỏ thép (thông thường nó có vỏ thép ạ, đặc biệt là đồ Nga thì vỏ thép dày phải hơn 1mm). Nhưng nghĩ cho kỹ ra thì chỗ hở nhất mà xe nào cũng phát nhiễu, là bộ chia điện của xe. Cái này chả bọc gì sất, chắc là nó detect ra thằng này chứ không chờ cái cuộn bôbin bị hở ~~> wiki cũng phán láo 
|
|
|
Logged
|
|
|
|
skinhead
Thành viên

Bài viết: 5
|
 |
« Trả lời #61 vào lúc: 24 Tháng Bảy, 2008, 03:40:21 pm » |
|
Em nghĩ cái mà nó phát hiện được là tín hiệu điện cảm ứng của cuộn điện. Trong động cơ cháy cưỡng bức, cuộn điện cấp điện cho bugi qua bộ chia, cường độ và thế của dòng điện tăng và giảm liên tục, đây chính là yếu tố để Black Crow phát hiện ra xe. Nếu thế thì đối với dòng xe trang bị động cơ diesel, Tank, APC IFV, thằng này tịt đúng không các bác?
|
|
|
Logged
|
|
|
|
tuaans
Cựu chiến binh

Bài viết: 3774
|
 |
« Trả lời #62 vào lúc: 24 Tháng Bảy, 2008, 04:13:50 pm » |
|
!
|
|
|
Logged
|
|
|
|
mig21-58
Cựu chiến binh

Bài viết: 576
binh nhì
|
 |
« Trả lời #63 vào lúc: 25 Tháng Bảy, 2008, 06:51:30 pm » |
|
đúng là như vậy,động cơ diêzen phát hiện dòng cao áp là bó tay ,nhưng nó dùng nhiều cách lắm,nghe nói có cả máy ngửi nước đái để phát hiện bộ đội ta hành quân nữa mà./. chắc chắn có tài liệu nói về việc này, các đ/c cố gắng kiếm đi./.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
altus
Moderator

Bài viết: 1782
|
 |
« Trả lời #64 vào lúc: 25 Tháng Bảy, 2008, 08:11:53 pm » |
|
các đ/c cố gắng kiếm đi./.
Dạ kiếm máy hay là kiếm nước ấy ạ?  Giả dụ kiếm được rồi thì làm gì nữa ạ? 
|
|
|
Logged
|
|
|
|
mig21-58
Cựu chiến binh

Bài viết: 576
binh nhì
|
 |
« Trả lời #65 vào lúc: 27 Tháng Bảy, 2008, 08:55:42 pm » |
|
đồng chí cứ đùa dai,.ý tui là các đ/c trình cao có điều kiện,cố tìm xem có cái tài liệu nào nó nói về cái máy ngửi đó không, tui tin là có đấy,/, cũng vui đáo để nhẩy./.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
altus
Moderator

Bài viết: 1782
|
 |
« Trả lời #66 vào lúc: 27 Tháng Bảy, 2008, 10:13:04 pm » |
|
Dạ vụ máy ngửi thì tất nhiên là có, nguyên lý là phát hiện amôniắc, hồi trước có bàn bên TTVNOL rồi, cả chuyện quân mình nhổ lên mang cắm vào bãi c... trâu hay mang bỏ vào hố vệ sinh để lừa tụi Mỹ. Tài liệu Mỹ thì chẳng hạn: http://www.afa.org/magazine/Nov2004/1104igloo.htmlIgloo White
In January 1968, the Dye Marker sensors and other equipment, intended for deployment along the DMZ, were commandeered for the defense of the Marine outpost at Khe Sanh. The sensors were very effective in tracking the enemy at Khe Sanh—even the Marines said so—but, when the siege lifted in April, work on the barrier did not resume.
By then, McNamara was gone, having left office Feb. 29, 1968. The demise of Dye Marker was not made formal and public until March 1969, when Secretary of Defense Melvin R. Laird announced the cancellation of the barrier project, saying, “It did not work out as expected.”
All that remained of the McNamara Line was Igloo White. Ironically, the part that survived belonged to the Air Force, the service that had been most opposed to McNamara’s idea to begin with.
The bombing halt of 1968 marked the end of Rolling Thunder and a change in the direction of the war. The focus of the bombing effort shifted to interdiction of the Ho Chi Minh Trail, and Igloo White, newly operational, was there to help.
Igloo White consisted of three parts: the sensors, the orbiting aircraft to relay the signal, and the Infiltration Surveillance Center at Nakhon Phanom Air Base in Thailand.
The sensors—a network of some 20,000 of them—were planted mostly by Navy and Air Force airplanes, although some of them were placed by special operations ground forces. They were dropped in strings of five or six to be sure that at least three sensors in each string would survive and be activated. The sensors operated on batteries, which ran down after a few weeks, so replacement sensors had to be dropped.
Most of the sensors were either acoustic or seismic. There were two kinds of acoustic sensors, both derived from the Navy’s Sonobuoy, to which microphones and batteries were added. These sensors could hear both vehicles and voices.
The Acoubuoy (36 inches long, 26 pounds) floated down by camouflaged parachute and caught in the trees, where it hung to listen. The Spikebuoy (66 inches long, 40 pounds) planted itself in the ground like a lawn dart. Only the antenna, which looked like the stalks of weeds, was left showing above ground.
The ADSID (Air-Delivered Seismic Intrusion Detector) sensed earth motion to detect people and vehicles. It resembled the Spikebuoy, except it was smaller and lighter (31 inches long, 25 pounds). It was the most widely used sensor in the program.
The challenge for the seismic sensors (and for the analysts) was not so much in detecting the people and the trucks as it was in separating out the false alarms generated by wind, thunder, rain, earth tremors, and animals—especially frogs.
There were other kinds of sensors as well. One of them was the “people sniffer,” which chemically sensed sweat and urine.
http://www.angelfire.com/ga3/galkie/sniffer.html
|
|
|
Logged
|
|
|
|
tuaans
Cựu chiến binh

Bài viết: 3774
|
 |
« Trả lời #67 vào lúc: 28 Tháng Mười, 2008, 02:57:08 pm » |
|
Thấy bên tttvn vui vẻ mà bên này im lặng nên post tạm vài hình SU-27, cái này chắc là đeo bom được! 
|
|
|
Logged
|
|
|
|
altus
Moderator

Bài viết: 1782
|
 |
« Trả lời #68 vào lúc: 23 Tháng Giêng, 2009, 09:10:48 pm » |
|
Theo tài liệu của ta thì những năm cuối 6x, Mỹ đã đem vào thử nghiệm tại VN loại radar trinh sát mặt đất AN/PPS-5, 6 nhằm mục đích phòng thủ các căn cứ quan trọng. Dưới đây là tính năng, tác dụng của nó theo tài liệu của ta:
... Đặc điểm: AN/PPS-6 là loại radar cỡ nhỏ do 2 - 3 người mang vác, sử dụng, tầm gần chủ yếu trinh sát mục tiêu mặt đất. Tín hiệu mục tiêu phát hiện được bằng âm thanh và màn hiện hình mục tiêu. Quân Mỹ đã đưa sang Nam VN nhiều (thời điểm 1970 - dongadoan), chủ yếu do lính thủy đánh bộ và bọn biệt kích thám báo sử dụng. Hiệu lực sử dụng bị hạn chế nhiều.
Hôm nay thấy ở diễn đàn của GS Edwin Moise có một cựu binh Mỹ từng vận hành loại ra đa này theo dõi quân ta ở gần biên giới Cam-pu-chia khoảng đầu năm 1970. Tóm tắt là bọn Mỹ có thể dùng ra đa mặt đất theo dõi khá rõ động thái của bộ binh ta, có thể nhận ra bao nhiêu người đang hành quân, và gọi phi pháo, trực thăng oanh tạch có hiệu quả. http://vets.appliedphysics.swri.edu/cgi-bin/rhughes/ceilidh/vn101/?C38141b58700A-6961-615+36.htmI served with the 25th Infantry Division Artillery, along the Cambodian border, from 4/69 to 4/70. My 5-man team operated a small, mobile, ground surveillance radar system out of various FSB's and ATSB's. Our job was to detect enemy infiltration from the Ho Chi Minh trail. We reported the coordinates of any targets we detected back to TOC at the base camp in Cu Chi or Tay Ninh where they decided if the target was friend or foe. If the target was to be fired upon, TOC also determined which gun battery would be used. Sometimes it was a battery at our camp, or a battery at another FSB. http://vets.appliedphysics.swri.edu/cgi-bin/rhughes/ceilidh/vn101/?C38141b58700A-6961-1083+36.htmWe were based at Go Dau Ha on 2 different occasions and from there we were able to "see" into Cambodia at the Angel's Wing. It was incredible how much movement we detected just across the border, and they moved about without any apparent concern of being watched. They knew they were relatively safe. Of course, that all changed in May of 1970, which was about a month after I left the country. Occasionally, we would detect movement approaching the border from the Cambodian side and then just disappear. Sometimes we would pick them up again a mile or two away later in the night. Then we gave them some trouble. http://vets.appliedphysics.swri.edu/cgi-bin/rhughes/ceilidh/vn101/?C38141b58700A-6961-646+36.htmTo keep this in balance, I also should add that many of the targets we detected and reported were, indeed, fired on. It was almost always an artillery mission, but I do recall having helicopter gunships involved a few times. These targets, of course, were out in the open. Most were just a string of troops trudging along in the dark. The number of troops in group was usually somewhere between 6 and 20. Occasionally we had something unusual such as the time we caught a 3-wheel Lambretta motoring down the highway (highway one, I think) towards Go Dau Ha. He was moving ammo, as it turned out. Since it was moving fairly fast, an AH-1 Cobra was called in. It was quite a show. The radar system we used was the AN/TPS-25. It was an incredible system for its time. It had both a scope and doppler based audio. Targets returned unique sounds. People sounded much different than a vehicle. I read somewhere that this radar system was still being used during Gulf 1, although not as a primary unit. I think the maximum range was something like 11 miles (vehicles) and much less for people. Range was nearly always limited by terrain and vegetation. We were eventually issued an 84 foot tower (14 6-foot sections) to raise the antenna and increase range a bit. The sections were collapsible. We hated it, of course.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
saberhagen
Thành viên

Bài viết: 20
|
 |
« Trả lời #69 vào lúc: 26 Tháng Hai, 2009, 12:29:09 am » |
|
Thấy bên tttvn vui vẻ mà bên này im lặng nên post tạm vài hình SU-27, cái này chắc là đeo bom được!  Su-27 mà sao để trong cái nhà chứa có vẻ xập xệ thế
|
|
|
Logged
|
|
|
|
|